VEC: Aktualizácia a doplnenie Národných priorít rozvoja sociálnych služieb
V Bratislave, 20. 10. 2010
Vážený pán minister Mihál,
dovoľujeme si Vás v krátkom časovom odstupe osloviť už po druhýkrát. V tom prvom prípade išlo o financovanie sociálnych služieb v roku 2011, čo považujeme za veľmi naliehavú úlohu vzhľadom na prípravu rozpočtov miestnej a regionálnej samosprávy.
Tentokrát si Vás dovoľujeme osloviť kvôli Národným prioritám rozvoja sociálnych služieb v rokoch 2009 – 2013. Tento dokument vypracovalo ministerstvo začiatkom roku 2009 a má slúžiť ako východisko pre spracovanie komunitných plánov sociálnych služieb na úrovni obcí a koncepcií rozvoja služieb na úrovni vyšších územných celkov.
Sme toho názoru, že tento dokument treba aktualizovať a doplniť. Z pohľadu SocioFóra je rizikovou najmä nejednoznačnosť, resp. dvojznačnosť národných priorít, ktoré sa na jednej strane hlásia k razantným zmenám potrebným pre rozvoj sociálnych služieb a zároveň ponechávajú pootvorené dvierka pre tradičné postupy. Druhým veľkým rizikom je absencia určenia podporných nástrojov pre napĺňanie priorít. Dôsledkom je kontinuálny tok verejných zdrojov do tradičných inštitucionálnych služieb.
V uplynulých necelých dvoch rokoch sa ukázalo, že napriek tomu, že prioritami sú rozvoj terénnych a komunitných služieb, verejné zdroje išli najmä na podporu tradičnej inštitucionálnej starostlivosti. V programovom období 2007 – 2013 máme v Regionálnom operačnom programe k dispozícii 270 mil. EUR na skvalitnenie a rozšírenie infraštruktúry pre sociálne služby. Ako sme ich doteraz využili?
Tabuľka 1: Schválené finančné príspevky z ROP na infraštruktúru sociálnych služieb pre deti a dospelých v rokoch 2009 – 2010
Počet podporených zariadení |
Výška schválených príspevkov |
|
Služby pre deti |
11 |
11 576 298 |
Služby pre dospelých |
116 |
170 606 045 |
Služby spolu |
127 |
182 181 343 |
Zdroj: Vlastné prepočty údajov z www.ropka.sk
Schválené nenávratné príspevky predstavujú 67,5 % celkovej sumy vyčlenenej na toto obdobie.
Jedinou lastovičkou medzi schválenými projektami je projekt Komunitného multifunkčného centra – KOMUCE, ktorý podal Mestský úrad Banská Bystrica. Podľa autorky projektu, Márie Filipovej, najťažším orieškom pri spracovaní projektu komunitného centra bolo naplniť stanovené kritériá, pretože sú jednostranne zamerané na hodnotenie projektov inštitucionálnej starostlivosti. Tieto kritériá SocioFórum od schválenia ROP opakovane kritizovalo a žiadalo MPSVR a MVRR zmeniť ich. Bezúspešne.
V ROP zostáva ešte stále takmer 90 mil. EUR. Treba rázne konať, vypracovať Program podpory terénnych a komunitných služieb, presvedčiť Európsku komisiu o potrebe zmeniť indikátory hodnotenia projektov a pustiť sa do práce. Bývalý komisár Vladimír Špidla zanechal v EK Správu ad hoc expertnej skupiny o premene inštitucionálnej starostlivosti na služby založené na komunite. V správe sa odporúča, aby EK nepodporovala zo štrukturálnych fondov rekonštrukcie a výstavbu zariadení inšitucionálnej povahy, ale naopak, aby podporila deinštitucionalizáciu služieb. Takže šanca na úspech pri žiadosti o zmenu kritérií tu je.
Druhým nevyužitým zdrojom podpory terénnych a komunitných služieb sú štátne dotácie na sociálne bývanie. Bývanie je prvým predpokladom poskytovania terénnych a komunitných služieb pre ľudí odkázaných na pomoc. Pôjde v podstate o podporované bývanie tak pre rodiny a jednotlivcov, ktorí sa usilujú dostať z krízovej životnej situácie ako aj pre seniorov a osoby so zdravotným postihnutím.
Práve v tomto čase schválili poslanci NR SR návrh zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní. Sociálne bývanie je v zákone definované po prvýkrát. Zákon vymedzuje sociálne bývanie v § 20 nasledovne:
„(1) Sociálne bývanie je bývanie obstarané s použitím verejných prostriedkov určené na primerané a ľudsky dôstojné bývanie fyzických osôb, ktoré si nemôžu obstarať bývanie vlastným pričinením a spĺňajú podmienky podľa tohto zákona. Sociálne bývanie je aj bývanie alebo ubytovanie financované s použitím verejných prostriedkov a poskytované v rámci starostlivosti podľa osobitných predpisov.[1])“
A je tu opäť nastražená pasca. Ak nedáme pozor, budú sa z prostriedkov štátneho rozpočtu stavať nové detské domovy a domovy sociálnych služieb. Zákon by nemal podporovať celoročné ubytovanie v zariadeniach sociálnych služieb. Mal by podporovať vytváranie sociálnych služieb komunitného typu ako sú rehabilitačné stredisko, zariadenie podporovaného bývania, zariadenie núdzového bývania, domov na pol cesty a pod. Bude potrebné precizovať podmienky získania dotácie na rozvoj bývania práve s prihliadnutím na národné priority.
Vážený pán minister, bolo by hriechom nekonať, ak poznáme existujúce riziká. SocioFórum navrhuje:
- Vypracovať vzájomne previazaný Program rozvoja terénnych a komunitných služiebProgram deinštitucionalizácie služieb spolu s definovaním podporných nástrojov na ich realizáciu.
- Požiadať EK o zmenu kritérií pre čerpanie prostriedkov na sociálnu infraštruktúru, aby mohli byť podporené programy uvedené v bode 1 (cca 88 miliónov EUR)
- Poskytnúť poradenstvo pri príprave pilotných projektov
- Ustanoviť expertnú skupinu pre posudzovanie a monitorovanie projektov
Súčasne ponúkame neformálnu pôdu na prvú diskusiu o možnej podobe budúcich programov, ako aj o procese ich tvorby a implementácie. V januári 2010 sa bude konať 3. Fórum poskytovateľov služieb, ktoré organizuje Sociofórum spoločne s Európskou asociáciou služieb pre zdravotne postihnutých, ktorá je propagátorkou programu deinštitucionalizácie služieb.
Vážený pán minister, Slovensko zaostáva v modernizácii sociálnych služieb minimálne 20 rokov za ostatnými krajinami EU. Ani hospodárska kríza, ani akútne problémy s financovaním sociálnych služieb nemôžu byť preto dôvodom nepracovať súčasne na zásadných zmenách tohto systému, aby sme občanom Slovenska mohli ponúknuť dostupné a kvalitné služby.
S pozdravom.
Za výbor SocioFóra:
Mária FILIPOVÁ, Agentúra podporovaných služieb, Banská Bystrica
Soňa HOLÚBKOVÁ, Rada pre poradenstvo v sociálnej práci, Žilina
Dagmar KOZÁKOVÁ, Detský klub zdravotne postihnutých detí a mládeže, Košice
Slavomír KRUPA, Rada pre poradenstvo v sociálnej práci, Bratislava
Vladislav MATEJ, SOC IA – nadácia na podporu sociálnych zmien, Bratislava
Alica MIKLÁŠOVÁ, Domov dôchodcov a Domov sociálnych služieb Klas, n.o., Vrbové
Viera MRÁZOVÁ, Jazmín, n.o., Handlová
Stefi NOVÁKOVÁ, Dom Svitania, n.o., Jakubov
Oľga REPTOVÁ, OMAPO o.z., Dunajská Lužná
Terézia SEMAŇÁKOVÁ, ZPMP Kežmarok, Kežmarok
Anna ŠMEHILOVÁ ml., EFFETA – stredisko sv. Františka Saleského, Nitra
Judita VARCHOLOVÁ, Rada pre poradenstvo v sociálnej práci, Košice
Helena WOLEKOVÁ, SOCIA – nadácia na podporu sociálnych zmien, Bratislava
Viera ZÁHORCOVÁ, Agentúra podporovaného zamestnávania, n.o., Bratislava
| SocioFórum | c/o: SOCIA – nadácia na podporu sociálnych zmien | Legionárska 13 | 831 04 Bratislava |
| Tel./Fax: 02/5564 5214-15 | socioforum@socia.sk | www.socioforum.sk |
[1]) Napríklad zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 317/2009 Z. z.